maandag 20 april 2009

Rood

We mengen kleuren voor het boek.

Rood

Om te beginnen gaan we op zoek naar het juiste rood. Op deze site: http://www.eveliennijeboer.nl/kijkje-aardkleuren-pigmenten.htm vinden we het plaatje wat hiernaast staat en deze tekst:

" rood: cadmiumrood: een zeer dekkend rood, een béétje aardachtig van karakter en meer scharlaken dan vermiljoen (zie het schema beneden). Permanent rood: ook meer scharlaken/purperachtig en héél transparant. Een heel mooi rood krijg je door permanent rood (olieverf) over cadmium (tempera) te doen. Het krijgt dan een zwevend soort diepte. Alizarine kraplak is hét echte karmijn, helaas alleen in imitatievorm, die gebruik ik dan ook. Voor een prismatisch vermiljoen kun je vaak heel goed een "oranje" nemen: de meeste oranjes in de handel zijn te donker en wat mij betreft goed als vermiljoen."

Geeft toch niet helemaal genoeg geschiedenis, maar wel een mooi plaatje van de schakeringen van rood.
Als we naar de 16e eeuwse nederlandse manuscripten kijken (tenminste, de reproducties van reproducties daarvan), dan zien we iets wat tussen karmijn en magenta in zit, en iets wat tussen oranje en vermiljoen inzit. Maar de pigmenten die we hebben (inmiddels een indrukwekkende collectie bijna-rood!) zit voor geen van beiden een directe match. En we hebben ook nog niet teruggevonden hoe het moderne pigment zich verhoudt tot het historische.
Voorlopig gaan we voor permanent rood voor de karmijn/magenta kleur en ercolano orange met een beetje kraplak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten